Praca zdalna z domu wydaje się świetna, dopóki nie zdasz sobie sprawy, że rozmawiasz ze swoimi kotami trochę za dużo ?
Budowanie zespołu jest ważne w biurach, w których pracownicy spotykają się codziennie. Interakcje społeczne powodują bliskość i zaangażowanie.
Z kolei zdalnym pracownikom jeszcze łatwiej jest poczuć się odizolowanym i wykluczonym z grupy. Nie widzą swoich współpracowników codziennie, nie wchodzą z nimi w tak ważne dla budowania relacji zwykłe pogawędki.
DLACZEGO BUDOWANIE ZESPOŁU JEST WAŻNE?
Meta-badania z 2009 r., przeanalizowało badania dotyczące zespołów zdalnych od 1950 do 2007 roku. Wykazały one, że budowanie zespołu ma znaczący wpływ na 4 główne typy wyników:
Poznawcze – czyli ile pracownicy się uczą.
Empatyczne – czyli jak dobrze członkowie rozumieją uczucia innych członków zespołu.
Procesowe – czyli jak budowanie zespołu poprawia dopasowanie części procesu w którym uczestniczy pracownik do niego samego.
Wydajność – czyli o wzroście wydajności indywidualnej i ogólnej.
Patrząc na powyższe wyniki należy się zastanowić, czy może te „oklepane” małe spotkania i lodołamacze nie są jednak takie bez sensowne?
ZDALNE BUDOWANIE ZESPOŁU NIE JEST TAKIE SAMO, JAK BUDOWA ZESPOŁU OSOBIŚCIE
Wiemy, że praca zdalna przynosi wiele korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom.
W raporcie Harvard Business Review, który podsumowuje 10-miesięczne badanie pewnej firmy porównywana w nim była grupa pracowników wykonująca swoje obowiązki zdalnie oraz grupa osób pracujących stacjonarnie, w siedzibie firmy. Wnioski, jakie zostały wyciągnięte:
- Zdalni pracownicy wykonali więcej połączeń telefonicznych i za pomocą komunikatorów do rozmów zdalnych, co oznacza, że firma otrzymała z nich prawie dodatkowy dzień roboczy tygodniowo.
- Pracownicy zdalni rezygnują z pracy o połowę szybciej niż pracownicy związani z biurem.
- Przeciętny zdalny pracownik zaoszczędził firmie około 2000 USD.
- Pracownicy pracujący zdalnie są szczęśliwsi, bardziej produktywni, a firmy zarabiają więcej pieniędzy.
Idealnie, prawda?
Niestety, badanie wykazało również pewne wady. Pracownicy, którzy pracowali zdalnie przez 100% czasu, byli bardziej podatni na rezygnację z zaproponowanego im awansu.
Inne badanie z udziałem 1100 pracowników wykazało, że pracownicy zdalni czują, że nie są traktowani tak samo jak pracownicy biurowi i że często są pomijani.
Nie przeprowadzono zbyt wielu badań na grupie w 100 % zdalnych pracowników, ale wiemy, że napotykają oni inne wyzwania niż osoby pracujące w siedzibie firmy.
ZDALNA PRACA JEST CORAZ POPULARNIEJSZA
Praca zdalna ma bardzo dużo zalet i zbiegiem czasu, coraz bardziej zyskuje na popularności.
Patrząc globalnie, już ponad dwie trzecie pracowników na świecie spędza co najmniej jeden dzień w tygodniu pracując zdalnie w roli telepracy. W związku z tym, umiejętność budowania zdalnych zespołów oraz zarządzania nimi będzie coraz ważniejsza.
WIRTUALNIE KONTRA ZDALNIE: JAKA JEST RÓŻNICA?
„Wirtualny” i „zdalny” to 2 terminy, które można stosować zamiennie podczas budowania zespołu.
Zarówno wirtualni, jak i zdalni pracownicy pracują poza biurem i stają przed tymi samymi wyzwaniami związanymi z budowaniem zespołu.
Jedyną prawdziwą różnicą jest to, że „zespoły zdalne” zwykle obracają się wokół centralnego menedżera, podczas gdy „zespoły wirtualne” to mniejsze zespoły, które podlegają wielu menedżerom.
NAJLEPSZE PRAKTYKI DLA OSÓB BUDUJĄCYCH ZDALNE ZESPOŁY
Próbując zbudować silny, zdalny zespół, musisz pokonać 3 główne problemy:
- Izolacja społeczna: brak poczucia „łączności”.
- Niepewność co do wydajności własnej pracy.
- Poczucie mniejszego doceniania niż personel biurowy (jeśli dotyczy).
Najpierw przyjrzymy się najlepszym praktykom zarządzania zdalnymi zespołami, a następnie przyjrzymy się konkretnym działaniom i ćwiczeniom, których możesz użyć, aby wzmocnić swój zespół i sprawić, aby był on naprawdę silny.
Niektóre osoby lubią pracę zdalną, szczególnie z powodu mniejszej interakcji, ponieważ są typem osoby, która po prostu lubią pracować samodzielnie. Do tej kategorii mogą należeć choćby introwertycy.
NAJLEPSZE PRAKTYKI ZWIĄZANE Z PROBLEMEM IZOLACJI SPOŁECZNEJ
Jeśli pracownik czuje się odizolowany społecznie, ponieważ nie rozmawia regularnie z ludźmi, będzie mniej szczęśliwy, ale także mniej związany z zespołem.
Według badania z 2018 r. przeprowadzonego przez Buffera samotność oraz współpraca/komunikacja zostały ocenione przez pracowników zdalnych jako dwa największe wyzwania. Taka sytuacja może się skończyć tym, że pracownicy nie będą się czuć komfortowo w swoim towarzystwie i będą unikać rozmów ze sobą nawet, jeśli takie rozmowy byłyby dla firmy i wykonywanej pracy czymś pozytywnym.
Poniżej znajdziesz cztery najlepsze praktyki, które zapewnią stymulację społeczną zespołom rozproszonym:
- Organizuj częste spotkania online z wykorzystaniem tego samego narzędzia przez wszystkich uczestników.
- Twórz konkretne kanały czatu, które są mniej skoncentrowane na pracy. Te nie-służbowe rozmowy zastępują typowe rozmowy w przysłowiowej kuchni.
- W miarę możliwości korzystaj z wideokonferencji. Przy zespołach zdalnych, jest to jedna z najbardziej osobistych form spotkania.
- Regularnie udostępniaj opublikowane informacje o swojej branży (może to być przez czat lub e-mail) i zachęcaj do dyskusji na ten temat.
Każdy z tych kroków zachęci członków zespołu do komunikowania się między sobą.
Klucz do sukcesu: Ty, jako menadżer, musisz w większości przypadków rzucić piłkę, rozpocząć działanie. Jeśli po prostu utworzysz pusty „nie-służbowy” kanał czatu, prawdopodobnie pozostanie pusty, chyba że masz kilku bardzo towarzyskich i wylewnych członków zespołu. Bądź osobą aktywną i aktywizującą innych, zwłaszcza na początku, aby przyzwyczaić swój zespół do działań tego typu.
NAJLEPSZE PRAKTYKI W ZAKRESIE POMOCY ZDALNYM PRACOWNIKOM, ABY CZULI SIĘ BARDZIEJ BEZPIECZNI
Gdy jesteś pracownikiem zdalnym, często, gdy wykonujesz swoją pracę nie otrzymujesz w zamian zbyt wielu opinii na ten temat.
W biurze, gdy zadania przekazywane są osobiście, to pracownicy niemal natychmiast otrzymują na jej temat informację zwrotną. Bądź, w późniejszym terminie, spotykając przełożonych na terenie firmy. Niestety z pracownikami zdalnymi jest inaczej. Jeśli oni nie otrzymają odpowiedniej informacji zwrotnej, mogą poczuć się niewydajni bądź niedocenieni.
Wkrótce zaczną w głowie pojawiać im się myśli:
„Może są po prostu zadowoleni z całej mojej pracy? A może nie są zadowoleni i przygotowują się do zastąpienia mnie kimś innym?”
Nie trzeba dodawać, że taka sytuacja szkodzi pracownikom. Ich produktywności i szczęściu.
Aby rozwiązać ten problem, postępuj zgodnie z poniższymi praktykami, aby przekazywać konstruktywne opinie zdalnym pracownikom:
- Zaplanuj regularny czas jeden na jednego – może to być raz w tygodniu lub raz w miesiącu, w zależności od zakresu pracy każdego pracownika. Lepiej jest korzystać z wideokonferencji, aby pracownicy mogli również uzyskać niewerbalne informacje zwrotne.
- Przekaż to wyraźnie, gdy jesteś zadowolony z czyjejś pracy – w e-mailu nie pisz po prostu „Dzięki, dobra robota”. W razie potrzeby napisz: „To świetnie, nie mógłbym tego lepiej zrobić”.
- Podkreśl pracę wykonaną przez każdego członka całemu zespołowi – podczas spotkania lub podsumowań miesięcznych wskaż osoby, które naprawdę się wyróżniły.
- Porozmawiaj o przyszłości – zdalni pracownicy często mają trudności z wyczuciem przyszłych projektów, w które mogą się zaangażować. Mów konkretnie o przyszłych projektach i roli, jaką odegra w nim każdy członek.
- Spraw, by praca była bardziej namacalna – ludzie chcą mieć wrażenie, że ich praca robi różnicę i jest wartościowa. Wykonuj krótki miesięczny raport, który łączy ich pracę z pozytywnymi wynikami biznesowymi. Firmy, które decydują się przekazać darowiznę na cele charytatywne z własnych zysków mogą to również podkreślić w sprawozdaniu.
JAK SPRAWIĆ, ABY PRACOWNICY ZDALNI CZULI SIĘ TAK SAMO WARTOŚCIOWI, JAK OSOBY PRACUJĄCE W SIEDZIBIE FIRMY?
To najtrudniejsze wyzwanie do pokonania. Nie znajdziemy większego problemu, jeśli większość zespołu jest zdalna.
Problem ten jest spowodowany głównie przez to, że zdalny pracownik czuje, że jego głos nie jest słyszany, a wkład pracy nie jest rozpoznawany tak często jak pracownika biurowego.